Care and oversight. “Universal Allowance per Child for Social Protection”- Educational conditionality and bureaucratic agents
Abstract
This article focuses on analysis of operative agent’s practices carried on while executing “Universal Allowance per Child for Social Protection” (AUH). A local manifestation, primarily in the educational sector, derives a response to this matter. One of the hypothesis this analysis explores is that despite the origin of the AUH framed as a subsystem of the family allowances, it has not been crystallized in the practices of these operative agents as a right “comparable” to the family allowances directed to the registered workers, according to ANSES. The meaning of legality and legitimacy, regarding the right of an unemployed or pleople who work in the informal economy who receive a benefit, is misinterpret and involves issues pertaining to solidarity, social justice, human rights, welfarism and charity. Thus, the State with the determination of rules of ownership, access, and controls is an instance of “verdict” which is embodied in the practices of bureaucratic agents related to the Social Security System. Such agents, being in direct contact with the recipients, influence the “shaping” of public policy practice.Keywords:
Universal Allowance per Child, bureaucratic agents, educational conditionality, social securityLicense
Downloads
References
Ambort, M. (2014). Asignación universal por hijo. ¿Promoción de derechos? o ¿derechos condicionados? En XV congreso Nacional y V Latinoamericano de Sociología Jurídica. Conflictividad en Latinoamérica; Nuevos desafíos jurídicos y sociales para la región, Facultad de Derecho, Universidad Nacional de Rosario. Sociedad Argentina de Sociología Jurídica, Rosario, Argentina. Recuperado de http://gidescordoba.blogspot.com.ar/p/publicaciones.html
Ambort, M. (2016). Condicionalidad educativa de la Asignación Universal por Hijo para la Protección Social- (2009- 2015). Accesibilidad y garantía de derechos. En Ruiz del Ferrier C. y Tirenni J. (comp.) Documento de Trabajo Nº 3. El sistema de Protección Social en América Latina y la Argentina Contemporánea. El rol del Estado frente a la cuestión social. Editorial FLACSO, Área Estado y Políticas Públicas. En prensa.
Aquín, N. (2014). Asignación Universal por Hijo. ¿Titulares o tutelados? Buenos Aires: Espacio Editorial.
Aragón, J. (agosto, 2015). El rol de la AUH en los ingresos de los hogares, en las localidades de Virrey del Pino y González Catán del Partido de La Matanza. En XII Congreso Nacional de Ciencia Política. La política en balance. Debates y desafíos regionales. Sociedad Argentina de Análisis Político y Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza. En prensa.
Arcidiácono, P. (2012). La política del “mientras tanto”. Programas sociales después de la crisis 2001- 2002. Programas sociales después de la crisis 2001- 2002. Buenos Aires: Biblos.
Auyero, J. (2013) Pacientes del Estado. Buenos Aires: Eudeba.
Bourdieu, P. (2013a). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bourdieu, P. (2013b). La Miseria del Mundo. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Cecchini, S. y Madariaga, A. (2011). La trayectoria de los programas de transferencias con corresponsabilidad (PTC) en América Latina y el Caribe. Chile: División de Desarrollo Social Comisión Económica para América Latina y el Caribe.
Centro de Estudios Legales y Sociales (CELS). Pautassi, L., Arcidiácono, P. y Royo, L. (2010). Idas y vueltas en las políticas sociales: el protagonismo de la pobreza en la agenda política. En Derechos Humanos en Argentina. Informe 2010 (pp. 223-256). Buenos Aires: Siglo XXI.
CEPAL- OIT. (2014). Informe Coyuntura laboral en América Latina y el Caribe. Los programas de transferencias condicionadas y el mercado laboral. Santiado de Chile: Naciones Unidas.
Costa, M. I.; Curcio, J. y Grushka, C. (2014). La institucionalidad de la Administración Nacional de la Seguridad Social en el Sistema de Seguridad Social argentino. Estructura organizativa y financiamiento (1991-2012). En Danani, C. & Hintze, S. (Coord.) Protecciones y desprotecciones (II): problemas y debates de la seguridad social en la Argentina (pp. 17- 77). Buenos Aires: UNGS.
Evans, H. y Harris J. (2004). Street Level Bureaucracy, Social Work and (Exaggerated) Death of Discretion. British Journal of Social Work. Vol 34. Pp.871- 895.
Feijóo, M. (2014). "Introducción". En Feijjó, M. y Poggi. M. (coord.) Educación y políticas sociales: sinergias para la inclusión. Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-UNESCO.
Feijoó, M. y Corbetta S. (2013), La dimensión educativa de la asignación universal por hijo (AUH). Buenos Aires: UNIPE, mimeo.
Garcés L. (2015). "La tensión seguridad social- asistencia en la Asignación Universal por Hijo: análisis desde la normativa y desde la mirada de los actores involucrados en su implementación". Ponencia presentada en XII Congreso Nacional de Ciencia Política. La política en balance: debates y desafíos regionales. Universidad Nacional de Cuyo. Sociedad Argentina de Análisis Político. Mendoza, en prensa.
Gasparini, L., Cruces, G. (2010). Las asignaciones universales por hijo. Impacto, discusión y alternativas (No. 0102). La Plata. Universidad Nacional de La Plata: CEDLAS.
Gluz, N. y Rodríguez Moyano, I. (diciembre, 2012). Lo que la escuela no mira, la AUH "non presta". En VII Jornadas de Sociología de la Universidad Nacional de La Plata. Argentina en el escenario latinoamericano actual: debates desde las ciencias sociales, Departamento de Sociología de la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación, Universidad Nacional de La Plata. La Plata, Argentina. Recuperado de http://jornadassociologia.fahce.unlp.edu.ar/actas/Gluz.pdf/view?searchterm=Gluz
Hintze, S. y Costa, M. I. y (2014). Capacidad protectoria de la Asignación Universal por Hijo para Protección Social: problemas y debates a cuatro años de su implementación. En Danani, C. &
Hintze, S. Protecciones y desprotecciones (II): problemas y debates de la seguridad social en la Argentina (pp. 243- 280). Buenos Aires: UNGS.
Kliksberg, B. y Novacovsky, I. (2015). El gran desafío: romper la trampa de la desigualdad desde la infancia. Aprendizajes de la Asignación Universal por Hijo, Buenos Aires: Editorial Biblos.
Lenoir, R. (2004). ¿Pierre Bourdieu y el derecho?. En Alonso L. E, Martín Criado E. y Moreno Pestaña J. L. (Eds.) Pierre Bourdieu: Las herramientas del sociólogo (pp. 115- 130). España: Fundamentos.
Lipsky M. (1980). Street Level Bureaucracy: Dilemmas of the individual in Public Services. Russell Sagel Fundation.
Ministerio de Educación de la Nación Argentina, (2011). Análisis y evaluación de los aspectos educativos de la Asignación Universal por Hijo. Recuperado de: http://portal.educacion.gov.ar/?page_id=188
Pautassi, L., Arcidiácono, P., y Straschnoy, M., (2013). Asignación Universal por Hijo para Protección Social de la Argentina. Entre la satisfacción de necesidades y el reconocimiento de derechos. Elaborado en el marco del Proyecto CEPAL-UNICEF Protección social e infancia en América Latina y El Caribe, María Nieves Rico (Coord.) División de Políticas Sociales. CEPAL, Nº 184, Santiago de Chile. Recuperado de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6193/LCL3662_es.pdf?sequence=1
Perelmiter, L. (2015). “Dilemas de justicia y justificación. Una aproximación a conflictos de valor en la asistencia estatal”, Papeles de Trabajo, 9 (15), pp. 80-101.
Straschnoy, M. (2015) “¿Para qué y por qué se implementan las condicionalidades en la Política Social Argentina?” . En Debate Público. Reflexión de Trabajo Social. Año 5. Nº 9. Pp.128- 140.
Tenti Fanfani, E. (2015) La escuela y la cuestión social. Ensayos de sociología de la educación. Buenos Aires: Siglo Veintiuno.