COVID-19: first 100 days of the communication policy by the Argentinean government
Abstract
Political communication can be presented in various ways, the way in which it manifests itself in the web of social, political and institutional relationships in a given context requires planning and strategy. The impact and expansion worldwide, and in Argentina in particular, of COVID-19 generated consequences in the medium and long term, so it becomes imperative to think about the present. In this sense, in the article we will analyze how the communication policy of the Argentine Government was developed during the beginning of the COVID 19 Pandemic, how government communication, crisis and risk was developed during the period from March to June 2020, since the initial months are key for the development and impact of public policies in a health emergency situation.
Keywords:
political communication, government communication, crisis and risk communication, COVID-19License
Copyright (c) 2022 Clarisa Mathot
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Downloads
References
Andréu Abela, J. (1998). Las técnicas del análisis de contenido: una revisión actualizada. [Documento en línea]. Disponible en: http://public.centrodeestudiosandaluces.es/pdfs/s200103.pdf
Aruguete, N. (2015). El poder de la agenda: política, medios y público. Buenos Aires: Biblos.
Bruno, D. (2012). Comunicación y políticas públicas en la Argentina pos neoliberal. Propuestas para una práctica profesional políticamente situada. Question/Cuestión, 1(34), 14-22.
Canel Crespo, M. J. (2006). Comunicación política una guía para su estudio y práctica . España: Tecnos.
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza
Crespo Martínez, I. A. (2017). ¿Estamos preparados? La gestión de la comunicación de crisis en la Administración Pública española. España: INSTITUTO NACIONAL DE ADMINISTRACIÓN PÚBLICA.
Crespo, I.; Garrido, A. (2020) La pandemia del coronavirus: estrategias de comunicación de crisis. Más poder local, (41), 12-19.
D’Adamo, O., García Beaudoux, V., y Freidenberg F. (2000). Medios de comunicación, efectos políticos y opinión. Buenos Aires: Editorial de Belgrano.
Elizalde, L. M. (2006). La Construcción del Consenso: Gestión de la Comunicación Gubernamental. Buenos Aires: La Crujía.
Fielding, N. y Fielding, J. (1991) “The Articulation of Qualitative and Quantitative Methods in Social Ressearch” en CEIL-CONICET, Seminario 1991.
Gómez, R (2015) “Políticas públicas de comunicación de masas, ciudadanía y conflicto social en las sociedades capitalistas latinoamericanas. Un análisis del estado de la cuestión”. En Saintout, F & Varela, A: Voces abiertas de América Latina. Comunicación, política y ciudadanía. La Plata: Ediciones de Periodismo y Comunicación.
Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido teoría y práctica. Barcelona: Editorial Paidós Ibérica.
Laclau, E. y Mouffe, C. (2004). Hegemonía y estrategia socialista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Longo, V., “Comunicar estratégicamente en las organizaciones: conceptualizaciones sobre qué es la comunicación estratégica (y qué no)”. En Massoni, S., Uranga, W. y Longo, V. (Comp.), Políticas públicas y comunicación: una cuestión estratégica, 1° ed., San Luis, Nueva Editorial Universitaria, 2018, pág. 22-46.
López-García, G. (2007). Comunicación política y discursos sobre el poder. El profesional de la información, v. 26, n. 4, pp. 573-578.
McCombs, M. (2004), Estableciendo Agenda. El impacto de los medios en la opinión pública y el conocimiento. Barcelona: Paidós.
Minguez, R. (2020). COVID-19: la no percepción del riesgo. Más poder local. (41) 34-35.
Prior, H. (2020). Comunicación pública de riesgo en tiempos de pandemia: las respuestas de Portugal a la COVID 19. Más poder local. (41) 6-11.
Riorda, M. (2006). Hacia un modelo de comunicación gubernamental para el consenso. En L. F. Elizalde, La construcción del consenso: gestión de la comunicación gubernamental. Buenos Aires: La Crujía.
Riorda, M. (2011). La Comunicación Gubernamental, como Comunicación Gubernamental. Politai Revista de Ciencia Política, v. II n. 3, pp. 96-111.
Riorda, M. (2020) Antes de comunicar el riesgo o la crisis: hay que diferenciarlos. Más poder local, (41), 20- 23.
Riorda, M. (28 abril 2020). Capacidades estatales para comunicar la crisis y el riesgo. https://www.youtube.com/watch?v=ACvFMctxgg4&t=17s. Conferencia INAP.
Riorda, M. (s.f.). “Gestionando certidumbres: la comunicación de crisis no es comunicación gubernamental, electoral ni de riesgo”, en ELIZALDE, L.; FERNÁNDEZ, D. y RIORDA, M., eds., La gestión del disenso. La comunicación gubernamental en problemas. . Buenos Aires: La Crujía.
Riorda, M. y Bentolila, S. (2020). Cualquiera tiene un plan hasta que te pegan en la cara. Aprender de las crisis. Argentina, Buenos Aires: Paidós.
Riorda, M., & Faré, M. (2012). ¡Ey, las ideologías existen!: comunicación política y campañas electorales en América Latina. Buenos Aires: Biblios.
Riorda, M., & Rincón, O. (2016). Comunicación gubernamental en acción: narrativas presidenciales y mitos de gobierno. Buenos Aires: Biblos.
Rodríguez, M. (2020). Comunicación política sociodigital: comunidades en red en América Latina. La liberté d’expression à l’ère numérique. De l’infox à l’intelligence artificielle. 528-557.
Vilas (2011). Política y políticas públicas en América Latina. En Fioramonti, C. y Amaya, P.(comps.), “El Estado y las políticas públicas en América Latina”. La Plata: Honorable Cámara de Senadores de la Provincia de Buenos Aires/AECID/COPPPAL, 37-74.