Educación y Personas Mayores en contexto de pandemia. Desigualdades vigentes

Authors

  • Verónica Natalia Martínez Universidad Nacional Villa María

Abstract

The article proposes to develop some conceptual elements of educational and extension public policies in the Argentine context, located in the experience of the National University of Villa María in the gerontological field. In this case, we speak of the University Extension Program for Older Adults (PEUAM) belonging to the Extension Institute of the National University of Villa María (UNVM), which, after twenty years of execution, faced with the effects of the pandemic due to COVID 19, faces the question of how to think about possible strategies around the diversities and inequalities that “staying at home” goes through for the elderly. The development of the text incorporates the human rights approach, establishing relationships between aging processes, the social construction of old age within the framework of preventive and mandatory social distancing and the consequent implementation of virtual proposals, taking into account that the move from a face-to-face program to virtuality requires interventions that allow the inclusion of older people, creating a space for learning and social, cultural and educational exchange, in order to fulfill the mission of university extension.

Keywords:

education, public politics, university, older adults, human rights

Downloads

Download data is not yet available.

References

Convención Interamericana Sobre La Protección De Los Derechos Humanos De Las Personas Mayores (2015). Recuperado de http://www.oas.org/es/sla/ddi/tratados_multilaterales_interamericanos_a-70_derechos_humanos_personas_mayores.asp

CRES (2018). Declaración de la III Conferencia Regional de Educación Superior para América Latina y el Caribe. Córdoba, Argentina.

Danel, P. y Navarro, M. (2019) La gerontología será feminista. Editorial La Hendija.

De Sousa Santos, B. (2014) Derechos humanos, democracia y desarrollo. Bogotá: Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad. Colección de Justicia.

De Sousa Santos, B (2020) La cruel pedagogía del virus. - 1a ed - Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2020. Libro digital.

Encuesta Nacional sobre Calidad de Vida de Adultos Mayores, (ENCaViAM), (2012): Principales resultados. Serie Estudios INDEC N° 46.

García Delgado (2009) Políticas Públicas. En D. Cravacuore. (comp.) Manual de Gestión Municipal Argentina. (pp. 1-68) Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes – Federación Argentina de Municipios - Hanns Seidel Stiftung, Buenos Aires (Argentina).

Manes (2012) La participación social de las personas mayores en el campo de la educación pública universitaria. Revista “Debate Público. Reflexión de Trabajo Social” Año 2 - Nro. 3 – 55-63 ISSN 1853-6654

Manes, R., Carballo, B. Cejas, R., Machado, E., Prins, S., Savino, D. y Wood, S. (2016) Vejeces desiguales. Un análisis desde el enfoque de derechos de las personas mayores. Revista Margen N°83. Revista de Trabajo Social y Ciencias Sociales. Año 2016 - Nro. 83 – 01-16 ISSN. 0327-7585.

Yuni, J. (2005). Perspectivas críticas acerca de la construcción social de la vejez y las intervenciones socio-culturales. En J. Paola, M. Tordó y P. Danel (comp) Más mayores, más derechos. Diálogos interdisciplinarios sobre vejez. (pp, 320-346). La Plata: Editorial de la Universidad Nacional de la Plata

Fuentes primarias inéditas

Proyecto Institucional de la Universidad Nacional de Villa María, Córdoba, Argentina. 1999

Proyecto “El PEUAM en casa”, año 2020

Resolución Rectoral Nº 357/99. Universidad Nacional de Villa María, Córdoba, Argentina. 15 de setiembre de 1999.

Published

20-03-2021

How to Cite

Martínez, V. N. (2021). Educación y Personas Mayores en contexto de pandemia. Desigualdades vigentes. Raigal, (7), 9–20. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/375