Reading memories: literature as a knowing in the narratives of primary school students

Authors

  • Soledad Galván Universidad Nacional de Villa María

Abstract

In this article, narratives of students of Primary Education Teachers will be analyzed, written in the context of the subject Literature at the Primary Level of the third year of the curriculum. The signs of literary reading that constitute a poetic will be traced in these texts: scenes, practices, first contacts with literature, objects and representations about reading, school and personal canons, the incidence of educational policies and the promotion of reading. Poetics are understood as the various ways of interpreting literary texts, which underlie certain representations that configure a relationship with literature as knowledge. It is also interesting to analyze continuities and reconfigurations in this relationship, which acquires unique features in the family and at school. Reading literature in the intimate space is a knowledge that at school becomes learning and that sometimes stresses those first approaches. That is why it is interesting to think about the figures of learning literature that evoke the narratives of future teachers and the way in which they are related in their representations about literature.

Keywords:

Literary reading, readingpoetics, learning figures, school canon, canonmemory, reading biography

Author Biography

Soledad Galván, Universidad Nacional de Villa María

Profesora en Castellano, literatura y latín. Licenciada en Educación con Orientación en la enseñanza de la Lengua y la Literatura. Cursó la maestría en la Enseñanza de la Lengua y la Literatura de la Facultad de Humanidades y Artes, de la Universidad Nacional de Rosario. Fue parte de un equipo de investigación surgido en ese posgrado, cuyas indagaciones analizaban las representaciones sobre la lectura, la escritura y la literatura en estudiantes de carreras docentes de institutos terciarios. Actualmente, forma parte de un equipo de investigación en el Instituto Pedagógico de Ciencias Humanas, cuya área de investigación es la enseñanza de la literatura como práctica social, cultural y situada.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arfuch, L. (Auto) biografía, memoria e historia. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, ISSN 2362-2075, Nº 1, marzo 2014, pp. 68-81

Bourdieu, P y Chartier, R (2010). La lectura: una práctica cultural. En: La cuestión social del gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Cañón, M y Stapich, E. (2011). Acerca de atajos y caminos largos: la literatura juvenil. El toldo de Astier. Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura. Año 3, Nro. 4, abril de 2012.

Charlot, B. (2007). La relación con el saber. Elementos para una teoría. Buenos Aires, Argentina: Libros del Zorzal.

Cuesta, C. (2003). Los diversos modos de leer literatura en la escuela: la lectura de textos literarios como práctica sociocultural (Tesis de grado). Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1058/te.1058.pdfhttp://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1058/te.1058.pdf

Dalmaroni, M. (2011). La crítica universitaria y el sujeto secundario. Panfleto sobre un modo de intervención subalterno. El toldo de Astier. Propuestas y estudios sobre enseñanza de la lengua y la literatura. Año 2, Nro. 2, abril de 2011

De Certeau, M. (1996). Leer: una cacería furtiva. En: La invención de lo cotidiano. Artes del hacer. D. F., México: Universidad Iberoamericana.

Díaz Súnico, M. (2005). El concepto de placer en la lectura. Educación, Lenguaje y Sociedad ISSN 1668-4753 Vol. III Nº 3 (Diciembre 2005): 21-32 2

García Canclini, N., Gerber Bicecci, V. et al. (2015) Hacia una antropología de los lectores. Ediciones Culturales Paidós, Universidad Autónoma Metropolitana y Fundación Telefónica. Primera edición: Noviembre de 2015 ISBN: 978-607-747-133-2

Geertz, C. (2003 [1973]). Parte I.1 Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. En: La interpretación de las culturas. Barcelona, España: Gedisa.

Giordano, A. Tiempo del exilio y escritura de los recuerdos: En estado de memoria, de Tununa Mercado. Iberoamericana. América Latina - España - Portugal, 1(1), 113–120. https://doi.org/10.18441/ibam.1.2001.1.113-120

Panesi, J. (julio 2005). Entrevista con Jorge Panesi: Leer la crítica / Entrevistado por Mauro Libertella. En: Encrucijadas, no. 33. Universidad de Buenos Aires. Disponible en el Repositorio Digital Institucional de la Universidad de Buenos Aires: http://repositoriouba.sisbi.uba.ar/gsdl/collect/encruci/index/assoc/HWA_535.dir/535.PDF

Papalini, V. (2012). Las lecciones de los lectores. A propósito de la recepción literaria. Álabe N ° 6. ISSN 2171-9624

Ricouer, P. (2004). Memoria y reminiscencia. En: La memoria, la historia, el olvido. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Rockwell, E. La lectura como práctica cultural: conceptos para el estudio de los libros escolares. Educação e Pesquisa [en línea] 2001, 27 (enero-junio). Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29827102

Todorov, T. (2005). Poética estructuralista. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Published

13-10-2022

How to Cite

Galván, S. (2022). Reading memories: literature as a knowing in the narratives of primary school students. Raigal, (8). Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/411