Towards a map of instituted and instituting representation.

Wefts and history around the “Group of the six” of the province of Córdoba, Argentina 2015-2019

Authors

  • Emilia Schaigorodsky Universidad Nacional de Villa María- CONICET

Abstract

The article aims to show the results of a research carried out regarding the “Group of the six” (G6), which gathers the main representative organizations of the business sector in the province of Cordoba, Argentina, in the years 2015 to 2019. As a part of a broader inquiry, we historicized and constructed a weft of heterogeneous organizations and principles of gathering of the local business community, as a way to broaden the scope of analysis of economic power in the province. With the resort to document analysis, interviews and a review of the press, we arrived at a characterization that, besides classic principles like economic branch and geographical location, shows the growing gravitation of new networks weaved around new-fangled economic activities and extra-economic factors of union.

Keywords:

business sector, economic elites, political organization

Author Biography

Emilia Schaigorodsky, Universidad Nacional de Villa María- CONICET

Doctora en Ciencias Sociales y Licenciada en Sociología por la Universidad Nacional de Villa María. Se desempeña como docente e investigadora en el Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Sociales de la Universidad de Villa María, y como Becaria Postdoctoral en el Centro de Conocimiento, formación e Investigación en Estudios Sociales (CConFInES), CONICET-UNVM.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agulla, J. C. (1968). Eclipse de una aristocracia. Una investigación sobre las elites dirigentes de la ciudad de Córdoba. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Líbera.

Beltrán, G. (2011). Escenas de la vida corporativa. Conocimiento y toma de decisión en las organizaciones. Apuntes de Investigación del CECYP, año 14, n°19, pp. 103-130.

Beltrán, G. y Castellani, A. (2013). Cambio estructural y reconfiguración de la elite económica argentina (1976-2001). Observatorio Latinoamericano 12. Dossier Argentina: 30 años de democracia, pp. 183-204.

Canal i Morrel, J. (1992). La sociabilidad en los estudios sobre la España contemporánea. Historia Contemporánea, n° 7 (1992), pp. 184-205.

Canelo, P. (2019). ¿Cambiamos? La batalla cultural por el sentido común de los argentinos. Buenos Aires Argentina: Siglo XXI.

Capdevielle, J. y Giovine, M. (2014). La configuración de los sectores dominantes en el espacio social de Córdoba, Argentina. Civilizar. Ciencias Sociales y Humanas, vol. 14, núm. 27, julio-diciembre, 2014, pp. 165-182.

Castellani, A. (2008). Ámbitos privilegiados de acumulación. Notas para el análisis del caso argentino (1976- 1989). Apuntes de investigación del CECYP, N° 14, pp. 139-157.

Díaz de Landa, M. y Parmigiani de Barbará, C. (1999). La estructuración del poder político en Córdoba: 1940-1990. En: Agulla, J. C. (comp.), Ciencias sociales: presencia y continuidades. Buenos Aires Argentina: Academia Nacional de Ciencias.

Donatello, L. (2013). Las elites empresariales argentinas, su socialización política y un intento de esbozo comparativo con Brasil. Ponto de Vista, nº4, pp. 1-21.

Dossi, M. y Dulitzky, A. (2018). La representación gremial del empresariado en la Argentina. Voces en el fénix, n° 73, p. 76.

Heredia, M. (2003). Reformas estructurales y renovación de las elites económicas en Argentina: estudio de los portavoces de la tierra y del capital. Revista Mexicana de Sociología, Vol. 65, Nº1, pp. 77-115.

Luque Colombres, C. (1975). Historia de la Bolsa de Comercio de Córdoba 1900-1975. Córdoba Argentina: Bolsa de Comercio de Córdoba.

Viguera, A. (1998a). Estado, empresarios y reformas económicas: en busca de una perspectiva analítica integradora. Perfiles Latinoamericanos, 12, pp. 9-51.

Páginas web consultadas

Estatuto de la Bolsa de Comercio de Córdoba. Recuperado de: www.bolsacba.com.ar

Estatuto de la Cámara de Comercio de Córdoba. Recuperado de: www.camcomcba.com.ar

Hitos de la historia de la Cámara de Comercio Exterior de Córdoba. Recuperado de: www.cacec.com.ar

Página del Grupo de entidades Empresarias de Córdoba- G6. Recuperado noviembre de 2017: www.g6cordoba.org.

Página institucional de la Asociación Cristiana de Dirigentes de Empresa. https://acde.org.ar/

Página institucional de la Asociación de Jóvenes Empresarios de Córdoba. Recuperado en abril de 2020: www.ajecba.com.ar

Página institucional de la Bolsa de Comercio de Córdoba. www.bolsacba.com.ar

Página institucional de la Cámara Argentina de la Construcción Delegación Córdoba. https://caccba.com.ar/

Página institucional de la Cámara de Comercio de Córdoba. www.camcomcba.com.ar

Página institucional de la Cámara de Comercio Exterior de Córdoba. www.cacec.com.ar

Página institucional de la Federación Agencia para el Desarrollo Económico de la Ciudad de Córdoba. www.adec.org.ar

Página institucional de la Federación Comercial de Córdoba. www.fedecom.org.ar

Página institucional de la Región Centro de la República Argentina. www.regioncentro.gob.ar

Página institucional de la Unión Industrial de Córdoba. www.uic.org.ar

Published

13-10-2022

How to Cite

Schaigorodsky, E. (2022). Towards a map of instituted and instituting representation. : Wefts and history around the “Group of the six” of the province of Córdoba, Argentina 2015-2019. Raigal, (8). Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/430