La enfermedad del desencanto

"compromiso" y provocación en las narrativas breves cubanas contemporáneas

Authors

  • Jesica Mariotta Universidad Nacional de Villa María

Abstract

In a selection of current Cuban short narrative we explore the new meanings that the notion of commitment of the writer acquires, coined by Jean Paul Sartre in 1947. The notion is key to contrast the requirements of commitment to socialist values ​​that the Communist Party of Cuba it demanded (in the first years of the revolutionary government) literature, with contemporary narrative modalities, post Special Period. From the analysis of a corpus of short narratives, we hypothesize that the notion of commitment is now evident in the search for a language that crystallizes into a chaotic and fragmented reality.

These are provocative narratives, either because of the different brands of cruelty, or because of the need to recompose a logic to the discontinuity that, as a performance brand, appeals to readers. None of the narratives write about a particular current event, their commitment does not lie there –although there are marks or indications of the Cuban social, political and economic reality– but rather they assume a modality to name –and when naming, they create, or give quality of existence– to disenchantment, to violence, to pain symptomatized in the body, to precariousness, to illness, to the virulent.

 

Keywords:

literatura cubana, compromiso, performance, cuerpo, memoria, Periodo Especial

Author Biography

Jesica Mariotta, Universidad Nacional de Villa María

Profesora en Lengua y Literatura, por la UNVM. Especialista en Ciencias Sociales con mención en lectura, escritura y educación, por Flacso-Argentina. Maestranda de la Maestría en Literatura y Política, FHAyCS, UAdER. Se desempeña como docente en los espacios curriculares "Literatura Iberoamericana II", "Taller de comprensión de textos", "Seminario de estudio sobre los procesos de lectura y escritura" , de las carreras de letras de la UNVM. Actualmente, se encuentra investigando los vínculos entre la Historia y la literatura, particularmente en la narrativa breve cubana contemporánea.    

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bell Lara, J., Caram León, T., Kruijt, D., López García, D., (2017). Cuba: Periodo Especial. La Habana, Cuba: Editorial UH.

Caro Infante, E. (2013). El amargo murmullo del agua. En: Tamayo Fernández, C. (Comp.), Como raíles de punta. Joven narrativa cubana (pp.31-37). Santa Clara, Cuba: Ediciones Sed de belleza.

Chaple, S. (2008). Transformaciones en el proceso literario debidas al hecho revolucionario. La vida literaria en el lapso historiado. En: Portuondo, J.; Romero, C.; Chaple, S., Historia de la literatura cubana (pp. 5-39). Tomo III: La revolución (1959-1988). La Habana, Cuba: Ed. Letras Cubanas.

Horne, L. (2011). Un fresco del presente (Introducción). En: Horne, L., Literaturas reales. Transformaciones del realismo en la narrativa latinoamericana contemporánea (pp. 11-41). Buenos Aires, Argentina: Beatriz Viterbo Editora.

Lotman, Y. (1987). ¿Qué es un texto? Revista LETRA Internacional. Nro.6, Madrid, España.

Morell, L. (2016). Charada. En Negrín, A. (Comp.), Ellas vienen conmigo (pp. 11-17). Matanzas, Cuba: Ediciones Albadón.

Rodríguez, L. (2013). Happy togheter. En Tamayo Fernández, C. (Comp.), Como raíles de punta. Joven narrativa cubana (pp. 222-227). Santa Clara, Cuba: Ediciones Sed de belleza.

Rodríguez, L. (2016). 29 tatuajes. En: Negrín, A. (Comp.), Ellas vienen conmigo (pp. 124-130). Matanzas, Cuba: Ediciones Albadón.

Tamayo Fernández, C. (Comp.) (2013) ¿Siglo nuevo, escritura nueva? En: Tamayo Fernández, C., Como raíles de punta. Joven narrativa cubana (pp. 7-29). Santa Clara, Cuba: Ediciones Sed de belleza.

Taylor, D. (2011). Introducción. Performance, teoría y práctica. En: Taylor, D., Fuentes, M. (Coord.), Estudios avanzados de performance (pp. 9-30). México: FCE.

Tornés Reyes, E. (2011). El cuento cubano entre 1980 y 2010. Anuario de estudios literarios (pp. 103-120). (Nro. 40-42). La Habana, Cuba: Instituto de Literatura y Lingüística José Antonio Portuondo Valdor.

Sarteri, E. (2009). El compromiso literario pone en cuestión al escritor como totalidad. Una charla con Abelardo Castillo. El aromo nro. 49, 1 de julio de 2009. Recuperado de: https://razonyrevolucion.org/el-compromiso-literario-pone-en-cuestion-al-escritor-como-totalidad-una-charla-con-abelardo-castillo-eduardo-sartelli/. Fecha de consulta: 28/06/2021.

Sartre, J. (1950) ¿Qué es la literatura? Buenos Aires, Argentina: Losada.

Vila, M. (2015). Voces del desencanto y de la violencia en la narrativa latinoamericana. En: Basile, T. (Coord.), Literatura y violencia en la narrativa latinoamericana reciente (pp. 128-143). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Williams, R. (1997), Marxismo y Literatura. Barcelona, España: Península.

Published

13-10-2022

How to Cite

Mariotta, J. (2022). La enfermedad del desencanto: "compromiso" y provocación en las narrativas breves cubanas contemporáneas. Raigal, (8). Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/445