History of usurpation. Audiovisual narratives about Malvinas in 2012

Authors

  • Pablo Francisco Gullino Universidad Nacional de General Sarmiento

Keywords:

Malvinas Islands, history, audiovisual, memory, sovereignty

Abstract

Malvinas. The history of the usurpation is a four-episode documentary serie made by the Encuentro channel during 2012, thirty years after the war. The evocation of the Malvinas War is constitutive of the current social imagination, an unavoidable topic in the school curriculum and an issue that arises cyclically on the international agenda. It is present in the discourses of history, politics and art, constantly resisting being pure memory of an anniversary on both sides of the Atlantic Ocean. In this sense, almost since the end of the war, audiovisual discourses of different types have been produced (fictions, documentaries, journalistic reports) that construct and reconstruct various collective memories around an experience that marked Argentine society. In this work we address the first episode: Rattenbach Report and the last: Malvinas, the American question.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pablo Francisco Gullino, Universidad Nacional de General Sarmiento

Licenciado en Comunicación (Universidad Nacional de General Sarmiento) y Magíster en Diseño Comunicacional (Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo de la Universidad de Buenos Aires), investigador-docente y director de la Licenciatura en Comunicación. Se desempeña también en el área de comunicación institucional del Instituto del Desarrollo Humano de la UNGS. Integra la Red de Investigadores de la Cuestión Malvinas (RedICMa) de la Universidad Nacional de La Plata.

References

Aprea, G. (2015). Documental, testimonios y memorias. Miradas sobre el pasado militante. Buenos Aires: Manantial.

Aumont, J.; Bergala, A.; Marie, M.; & Vernet, M. (1996). Estética del cine. Espacio fílmico, montaje, narración, lenguaje. Barcelona: Paidós.

Bordwell, D. & Thompson, K. (1995). El arte cinematográfico. Buenos Aires: Ediciones Paidós.

Cassetti, F. (1991). Cómo analizar un film. Buenos Aires: Ediciones Paidós.

Chanan, M. (2003). El documental y la esfera pública en América Latina. Notas sobre la situación en América Latina (comparada con cualquier otro sitio). Revista de Historia de Cine, 18, 22-32.

Chion, M. (1993). La audiovisión. Introducción a un análisis conjunto de la imagen y el sonido. Paidos Comunicación, 3. Recuperado de: https://monoskop.org/images/0/09/Chion_Michel_La_audiovision_Introduccion_a_un_analisis_conjunto_de_la_imagen_y_el_sonido.pdf

Gaudreault, A. & Jost, F. (1995) El relato cinematográfico: Ciencia y Narratología. Barcelona: Paidós Ibérica, S.A.

Nichols, B. (1997). La representación de la realidad: Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.

Tessey, H. (2019). El Informe Rattenbach: ¿Qué, cómo y para qué? II Jornadas sobre la Cuestión Malvinas en la UNLP, La Plata. Recuperado de: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/119298/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

04-12-2023

How to Cite

Gullino, P. F. (2023). History of usurpation. Audiovisual narratives about Malvinas in 2012. Raigal, (9), 55–64. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/710