Malvinas at school: resignation and reflections on the occasion of the 40 years of war

Authors

  • Jimena Quaranta Instituto San Francisco de Asís

Abstract

In commemoration of the Malvinas war 40th anniversary, it becomes essential to reflect on its importance and how Malvinas is taught at school. The quote “Malvinas are Argentinian” is etched on the memory of every school and on the heart of each Argentine. Nevertheless, little is known about its history beyond the event remembered on its anniversary – April 2nd – or about current issues linked to it well as to the strong claim to sovereignty. This essay aims at rethinking the relationship between school-event-new generations. What do new generations know and understand about Malvinas? Which aspects do not provide thorough analysis of the Question of the Malvinas Islands? How and what ought to be communicated about it? How much value or importance is given to the veterans and the casualties? This essay will recover multiple contributions by different authors who have analyzed how the Question of Malvinas is taught at school and explained in textbooks, as well as different research into secondary school students’ knowledge of the topic. A complex, comprehensive, and intergenerational approach will contribute to redefine the event and the question at present.

Keywords:

high school teaching, Malvinas islands, ephemeris, recent history, social values

Author Biography

Jimena Quaranta, Instituto San Francisco de Asís

Profesora en Historia (Universidad Nacional del Litoral). Fue docente entre 2012-2019 en el Profesorado de Historia en el Instituto Superior de Formación Docente San Martín de San Francisco, Córdoba. Formó parte del equipo de investigación sobre enseñanza de la Historia Reciente y Local en Córdoba. En 2022 fue capacitadora en el curso “Tratamiento de las efemérides desde las nuevas perspectivas pedagógicas: Resignificando Malvinas en ocasión de los 40 años de la guerra”. Actualmente se desempeña como docente en el Instituto San Francisco de Asís (San Francisco, Córdoba).

Downloads

Download data is not yet available.

References

De Amezola, G. (2016). Las tres guerras de Malvinas. El conflicto en la sociedad y en la escuela de Argentina. VII Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales en el Ámbito Iberoamericano. Universidad de Santiago de Compostela, España.

del Valle, L.C. (2022). Malvinas. De la causa de la Recuperación a la síntesis escolar (2006-2019). Historia Actual Online, 2, (58), 159-172.

Federico Lorenz, historiador, sobre el 40° aniversario de Malvinas. Entrevista realizada por Urbana Play 104.3 FM, DeAcáEnMás. Youtube. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=yK5T8u4WTXQ

Lorenz, F. (2006a). El pasado reciente en la Argentina: las difíciles relaciones entre transmisión, educación y memoria. En: M. Carretero; A. Rosa y M.F. González (comps.) Enseñanza de la historia y memoria colectiva (pp. 267-286). Buenos Aires: Paidós.

Lorenz, F. (2006). Sin para qué no hay historia. Novedades Educativas, 188.

Lorenz, F. (2007). La necesidad de Malvinas. Revista Puentes, 7, (20).

Gómez J.; Marlatto, R & Quaranta, J. (2018). La historia reciente en clave local. Aspectos teóricos, metodológicos y temáticos de su enseñanza en el nivel secundário. Educación, Formación e investigación, 4, (7), 101-118.

Ley 26.206 de 2006. Ley Nacional de Educación. 14 de diciembre de 2006.

Ministerio de Educación de la Nación y Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. (s.f). Relevamiento nacional. Las representaciones de los jóvenes sobre el pasado reciente. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005582.pdf

Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba (2012). Diseño Curricular de educación secundaria. Orientación Ciencias Sociales y Humanidades.

Prats, J. (2000). Dificultades para la enseñanza de la historia en la educación secundaria: reflexiones ante la situación española. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (5), 71-98.

Raggio, S. (2012). ¿Historia o memoria en las aulas?. En: S. Raggio y S. Salvatore (coords.), Efemérides en la memoria: 24 de marzo, 2 de abril, 16 de septiembre: propuestas para trabajar en el aula. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Uanini, N. (2006). Efemérides: Cuando el ritual se transformó en rutina. Cuadernos de educación, Revista Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, 4.

Universidad Nacional de Lanús. (2013). Malvinas en la Historia. Una perspectiva suramericana. Remedios de Escalada: Ediciones UNLa. Recuperado de: http://www.unla.edu.ar/documentos/observatorios/malvinas/manual.pdf

Published

04-12-2023

How to Cite

Quaranta, J. (2023). Malvinas at school: resignation and reflections on the occasion of the 40 years of war. Raigal, (9), 77–85. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/714