Malvinas at school: resignation and reflections on the occasion of the 40 years of war
Abstract
In commemoration of the Malvinas war 40th anniversary, it becomes essential to reflect on its importance and how Malvinas is taught at school. The quote “Malvinas are Argentinian” is etched on the memory of every school and on the heart of each Argentine. Nevertheless, little is known about its history beyond the event remembered on its anniversary – April 2nd – or about current issues linked to it well as to the strong claim to sovereignty. This essay aims at rethinking the relationship between school-event-new generations. What do new generations know and understand about Malvinas? Which aspects do not provide thorough analysis of the Question of the Malvinas Islands? How and what ought to be communicated about it? How much value or importance is given to the veterans and the casualties? This essay will recover multiple contributions by different authors who have analyzed how the Question of Malvinas is taught at school and explained in textbooks, as well as different research into secondary school students’ knowledge of the topic. A complex, comprehensive, and intergenerational approach will contribute to redefine the event and the question at present.
Keywords:
high school teaching, Malvinas islands, ephemeris, recent history, social valuesDownloads
References
De Amezola, G. (2016). Las tres guerras de Malvinas. El conflicto en la sociedad y en la escuela de Argentina. VII Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales en el Ámbito Iberoamericano. Universidad de Santiago de Compostela, España.
del Valle, L.C. (2022). Malvinas. De la causa de la Recuperación a la síntesis escolar (2006-2019). Historia Actual Online, 2, (58), 159-172.
Federico Lorenz, historiador, sobre el 40° aniversario de Malvinas. Entrevista realizada por Urbana Play 104.3 FM, DeAcáEnMás. Youtube. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=yK5T8u4WTXQ
Lorenz, F. (2006a). El pasado reciente en la Argentina: las difíciles relaciones entre transmisión, educación y memoria. En: M. Carretero; A. Rosa y M.F. González (comps.) Enseñanza de la historia y memoria colectiva (pp. 267-286). Buenos Aires: Paidós.
Lorenz, F. (2006). Sin para qué no hay historia. Novedades Educativas, 188.
Lorenz, F. (2007). La necesidad de Malvinas. Revista Puentes, 7, (20).
Gómez J.; Marlatto, R & Quaranta, J. (2018). La historia reciente en clave local. Aspectos teóricos, metodológicos y temáticos de su enseñanza en el nivel secundário. Educación, Formación e investigación, 4, (7), 101-118.
Ley 26.206 de 2006. Ley Nacional de Educación. 14 de diciembre de 2006.
Ministerio de Educación de la Nación y Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de Buenos Aires. (s.f). Relevamiento nacional. Las representaciones de los jóvenes sobre el pasado reciente. Recuperado de: http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL005582.pdf
Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba (2012). Diseño Curricular de educación secundaria. Orientación Ciencias Sociales y Humanidades.
Prats, J. (2000). Dificultades para la enseñanza de la historia en la educación secundaria: reflexiones ante la situación española. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, (5), 71-98.
Raggio, S. (2012). ¿Historia o memoria en las aulas?. En: S. Raggio y S. Salvatore (coords.), Efemérides en la memoria: 24 de marzo, 2 de abril, 16 de septiembre: propuestas para trabajar en el aula. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.
Uanini, N. (2006). Efemérides: Cuando el ritual se transformó en rutina. Cuadernos de educación, Revista Facultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Nacional de Córdoba, 4.
Universidad Nacional de Lanús. (2013). Malvinas en la Historia. Una perspectiva suramericana. Remedios de Escalada: Ediciones UNLa. Recuperado de: http://www.unla.edu.ar/documentos/observatorios/malvinas/manual.pdf