Being an Entrepreneur in Society 4.0

the Implication of Emotional Regulation, a field study of entrepreneurs in the province of Córdoba, Argentina

Authors

Abstract

Entrepreneurship in Argentina has been growing exponentially since the 2001 crisis.  In recent months, with the arrival of Libertad Avanza to the government and the adjustment policies that have been taking place, there has been an increase in the field of entrepreneurship, which includes people who work under dependency and cannot make ends meet, ventures that they carry out using digital tools. This situation has led to more and more people having to adapt to the structural conditions of digital work in society 4.0.

Society 4.0 is characterized by the digitalization and automation of production processes. This has generated a transformation of the time and space of work, which has led to the emergence of new practical knowledge for the development of general tasks. This new corporality has given rise to the need to acquire skills that allow us to adapt to the demands of today's society Scribano and Lisdero (2019).

This paper seeks to delve into the relationship between entrepreneurs who have had to adapt to the structural conditions of digital work in society 4.0 and to make visible the emotional regulation tools observed.

Keywords:

entrepreneurship, emotional regulation, society 4.0, digital tools, social networks

Author Biographies

Heidi de Lourdes Raimondo, Universidad Nacional de Villa María, Instituto A. P. de Ciencias Sociales

Licenciada en Ciencia Política por la Universidad Nacional de Villa María
(UNVM). Doctoranda en Estudios Internacionales por el CEA de la Universidad Nacional de Córdoba (UNC). Docente adscripta del espacio curricular Opinión Pública y Periodismo de la carrera de
Licenciatura en Comunicación Social en la UNVM. Docente adscripta del espacio optativo
curricular Comunicación Política y Campañas Electorales de la Licenciatura en Ciencia Política
en la UNVM. Forma parte de equipos de investigación desde 2016 y, actualmente, integra los
proyectos investigación: "Políticas públicas y regulaciones contra la desinformación en el
capitalismo de plataformas: debates, tensiones y desafíos en América Latina. Los casos de
Argentina, Brasil, Chile y México" y "La vidriera digital y el posteo. Un análisis de la sensibilidad
y su relación con el uso de las redes sociales en emprendedores digitales” ambos de la UNVM.

Andrea Palma Isla , Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Psicología, CEA

Ingeniera en Administración de Empresas, Universidad de los Lagos, Chile; Diplomada en Capacidad Emprendedora, Doctoranda en Ciencia Política por el CEA-UNC. Estudiante avanzada de Licenciatura en Psicología, UNC. 
Investigadora y Ayudante Alumna en la Cátedra Introducción a la Psicología (UNC). Investigadora en Emociones en el Emprendedurismo (UNVM). Capacitación a Emprendedores en herramientas digitales a través de extensión de UNVM.

Downloads

Download data is not yet available.

References

De la Garza, A. G. (2013). Trabajo atípico: Perspectivas globales y latinoamericanas. Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco, México.

Dubar C, (2001). El trabajo y las identidades profesionales y personales. Revista Latinoamericana de Estudios del Trabajo, v.7, n. 13.

Dubar C, (2002). La crisis de las identidades. Barcelona: Ed. Bellatorre, 2002.

Geiser, Marcela. Identidad, subjetividad y sentido común en sociedades complejas. México, D.F.: Juan Pablos, 1997.

Han, B.-C. (2010). La sociedad del cansancio. Barcelona, Herder Editorial.

Hidalgo Proaño, L.., (2015). La cultura del emprendimiento y su formación. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 3(2), 1-8.

Lazzarato, M. (2010). Conferencia internacional: capitalismo y producción de subjetividad. II Congreso internacional de investigación y práctica profesional en psicología. Universidad de Buenos Aires. Argentina. 24 de noviembre de 2010. Recuperado de: http://www.youtube.com/watch?v=5JNQ2pzOcnY

Kirk, J.; Wall, C. Work and Identity. London: MacMillan,2011.

Quattrini, D. (2017). Gestión emocional y competencias laborales en la empresa 4.0. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/317584908_Gestion_emocional_y_competencias_laborales_en_la_empresa_40

Rodríguez Sutil (2013). Qué es una Emoción. Revista Electrónica de Psicoterapia. IARPP España.

Sadin E. (2013). La humanidad Aumentada, La administración digital del mundo. Caja Negra Editora. Buenos Aires, Argentina

Scribano, A. y Lisdero, P. (2019). Las prácticas de trabajo en la sociedad 4.0. Revista De La Facultad De Derecho De La Universidad Nacional De Córdoba, 47, 61-82.

VandenBos, R. y American Psychological Association (2006). American Psychological Association Dictionary of Psychology. Washington, D. C.: American Psychological Association.

Published

26-05-2025

How to Cite

Raimondo, H. de L., & Palma Isla , A. (2025). Being an Entrepreneur in Society 4.0: the Implication of Emotional Regulation, a field study of entrepreneurs in the province of Córdoba, Argentina. Raigal, (11), 59–73. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/746