Language as a National Identity Before Immigration: its Conjunction Through the School in the Thought of Estanislao S. Zeballos

Authors

  • Esther Susana Borgarello Facultad de Derecho y de Ciencias de la Comunicación. Universidad Nacional de Córdoba.
  • Enrique Eduardo Shaw Centro de Estudios Avanzados, Facultad de Lenguas. Universidad Nacional de Córdoba.

Abstract

In the conformation of the identity of a nation-state, the conceptualization of the language is fundamental since it generates the sense of belonging. The Argentine State through the Generation of 1880 imposed a single program, common and homogeneous, for all public education with pre-set contents as primordial and thus put as an axis a common language and culture, inclusive in an "We". It is in this way that the school was the ideological apparatus par excellence of the elite in power to put into practice its socio-economic cultural model.

Keywords:

national identity, language as identity, Estanislao Zeballos, migration

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHUSSER Louis. Ideología y aparatos ideológicos de Estado de Freud a Lacan. En: http://www.infoamerica.org/documentos_pdf/althusser1.pdf

ANDERSON, Benedict (1991) Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México.

BERTONI, L. A. (2003) Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad Ar¬gentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

CARLI, S. (1995). Entre Ríos: escenario educativo (1883-1930). Serie Cuadernos, Santa Fe: Publicación de la Facultad de Ciencias de la Educación.

CARLI, S. (2002). Niñez. Pedagogía y Política. Transformaciones de los discursos acerca de la infan¬cia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires/ Madrid. Miño y Dávila Editores.

CASTORIADIS, Cornelius (1993), La institución imaginaria de la sociedad.t. 1 y t. 2. Tusquets Editores. Buenos Aires, 1993.

DEGIOVANI, F. (2007) Los textos de la patria. Argentina. Beatriz Viterbo Editora. Buenos Aires.

DEGIOVANI, F. (2007) “Los textos de la patria. Argentina”. Beatriz Viterbo Editora.

PUIGGRÓS, Adriana (1990) Sistema educativo. Estado y sociedad civil en la reestructuración del capitalismo dependiente. El caso argentino. En: Propuesta Educativa, Año 2, n. 2, 1990. Ed. Miño y Dávila, Buenos Aires.

PUIGGRÓS, Adriana (1991). Sociedad civil y Estado en los orígenes del sistema educativo argentino. Historia de la Educación en la Argentina II, Ed. Galerna Buenos Aires.

RAMIREZ GARCIA, Eduardo F. Elementos de la identidad nacional -Derecho y cultura- n.13 / Enero- Abril de 2004. México

ROMERO José Luis (hay varias ediciones) Breve historia de la Argentina. Ed. Eudeba Buenos Aires.

SHAW, Enrique. “Nosotros y los Otros en la construcción identitaria. Una visión de la política internacional según Estanislao Zeballos, 1898-1914”. Rosario, 2015

SHAW, Enrique. (2015) Nosotros y los Otros en la construcción identitaria. Una visión de la política internacional según Estanislao Zeballos, 1898-1914. Rosario.

ZEBALLOS, Estanislao.(1878) La Conquista de las quince mil leguas. Buenos Aires

ZEBALLOS, E. S.(1984) “La región del trigo”. Madrid Hyspamérica

ZIMMERMANN, Klaus. (1999). El problema de la relación entre lengua e identidad: el caso de Colombia e Hispanoamérica. En Perl, Matthias y Klaus Pörtl (eds.). Identidad cultural y lingüística en Colombia, Venezuela y en el Caribe hispánico. Tübingen: Max Niemeyer.

Published

21-11-2017

How to Cite

Borgarello, E. S., & Shaw, E. E. (2017). Language as a National Identity Before Immigration: its Conjunction Through the School in the Thought of Estanislao S. Zeballos. Raigal, (3), 27–37. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/92