The influence of the university in the construction of critical thinking in the audiences. The case of students from Santiago del Estero, Argentina

Authors

  • Ramiro Del valle Llanos Paz Universidad Nacional de Santiago del Estero, Instituto de estudios para el desarrollo social (INDES)

Abstract

Santiago del Estero is a province that has a structure of the media system with complex characteristics, which assumes similarities with other provinces in the north of the country; this media structure is seen in recent work from the perspective of sub-national states, however, the treatment has been only at the level of production and relations at a macro level. The hearings do not appear as object of study. This paper addresses this category. It is proposed to analyze the relationship between the local media and a specific audience, university students; having as central axis of analysis the influence of the university in the construction of critical thinking and how this questions the consumption of information of the public. From the application of semistructured surveys to students of all the faculties of the National University of Santiago del Estero and the selection of critical cases that were interviewed in depth, it was possible to characterize a profile of the student as a media consumer in the province, and establish four large spaces of socialization that influence those consumptions within the university: the classroom, professional practice and the participation of political spaces.

Keywords:

audiences, critical thinking, university students, Santiago del Estero

Author Biography

Ramiro Del valle Llanos Paz, Universidad Nacional de Santiago del Estero, Instituto de estudios para el desarrollo social (INDES)

Licenciado en Sociología. Integrante del equipo de Política y ciudadanía del Instituto de Estudios para el Desarrollo Social, FHCSyS, de la Universidad Nacional de Santiago del Estero.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBERO, Jesús Martín (1999). De los medios a las mediaciones. Comunicación. Cultura y hegemonía. Editorial GG

CASTELLS, Manuel. (2009). Comunicación y poder. Editorial Alianza.

GRIMSON, A., & VARELA, M. (1999). Audiencias, cultura y poder. Estudios sobre televisión. Buenos Aires: EUDEBA.

HASKINS, Greg R. (2006) A practical guide to critical thinking. Recuperado en https://www.fkm.utm.my/~kasim/mech/smj3513/criticalthinking2.pdf

MARCIALES VIVAS, Gloria Patricia (2003), Pensamiento crítico: diferencias en estudiantes universitarios en el tipo de creencias, estrategias e inferencias en la lectura crítica de textos. Tesis doctoral, Universidad de Complutense de Madrid.

MARQUES DE MELO, J. (2015) El campo científico de la comunicación en América Latina: perspectiva histórica. En Bolaño C.; Crovi Druetta D.; Cimadevilla G. (comps). “La contribución de América Latina en el campo de la comunicación. Historia, enfoques teóricos, epistemológicos y tendencias de investigación”. (pp. 21-39) ALAIC. Editorial Prometeo.

MARRADI, A., ARCHETI, N., PIOVANI, J. I., (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires, Argentina: Emecé.

“NOA el último bastión donde aún crece la venta de diario papel” (9 de octubre de 2014). Diario sobre diario. Recuperado de: http://www.diariosobrediarios.com.ar/dsd/notas/4/374-el-noa-es-el-ultimo-bastion-donde-aun-crece-en-ventas-el-diario-papel.php#.Vw33n_nhDtT

OROZCO, Guillermo y GONZÁLEZ, Rodrigo (2012). Una coartada metodológica. Abordajes cualitativos en la investigación en comunicación, medios y audiencias. Editorial: Tintable

OROZCO Gómez, G. y JACKS N. (2015). Investigación Latinoamericana de Recepción: un largo camino andado, una historia viva para contar. En Bolaño C.; Crovi Druetta D.; Cimadevilla G. (comps). “La contribución de América Latina en el campo de la comunicación. Historia, enfoques teóricos, epistemológicos y tendencias de investigación”. (pp. 101-131) ALAIC. Editorial Prometeo

PICCO, Ernesto. (2012). Medios, política y poder en Santiago del Estero (1859 – 2012). UNSE – EDUNSE.

PICCO, E. (Mayo - 2013). Sistemas mediáticos subnacionales argentinos: heterogeneidad y diferencias en contextos neopopulistas. Íconos. Revista de Ciencias Sociales. Num. 45, Quito, pp. 83-100

PICCO, E. (2013). Flujos verticales de información: emergencias y tensiones entre la prensa nacional y subnacional. El caso de Santiago del Estero. Question, vol. 1. Nº 37, pp. 369-385

RETAMOSO, Julieta. (2012). Estudios sobre comunicación y cultura popular en Argentina. La Trama de la Comunicación - Volumen 16. Anuario del Departamento de Ciencias de la Comunicación. Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Universidad Nacional de Rosario.UNR Editora, 2012.

SUNKEL, Guillermo (2006) Consumo cultural en América Latina. Construcción teórica y líneas de investigación. 2º edición ampliada y revisada. Bogotá: Convenio André Bello (Colección Agenda Latinoamericana).

TORRES, F. (2015). Investigar la comunicación y formar comunicadores en América Latina hoy. Una conversación con Martín Barbero. En Bolaño C.; Crovi Druetta D.; Cimadevilla G. (comps). “La contribución de América Latina en el campo de la comunicación. Historia, enfoques teóricos, epistemológicos y tendencias de investigación”. (pp. 39-55) ALAIC. Editorial Prometeo

Published

21-11-2017

How to Cite

Llanos Paz, R. D. valle. (2017). The influence of the university in the construction of critical thinking in the audiences. The case of students from Santiago del Estero, Argentina. Raigal, (3), 82–98. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/98