DISPUTE PROCESSES IN THE STATE AND BUREAUCRATIC ADMINISTRATION OF CHILDREN, ADOLESCENTS AND THEIR FAMILIES.

Some theoretical and methodological considerations for its analysis.

Authors

  • Lucila Remondetti Centro de Conocimiento, Formación e Investigación en Estudios Sociales (CONICET - Universidad Nacional de Villa María)
  • Natalia Larrea Facultad de Ciencias Sociales/Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, CONICET

Keywords:

Children and adolescents, state and bureaucratic administration, rights approach, dispute and conflict processes, legal anthropology

Abstract

Part of the developments framed within the field of study of Legal Anthropology, more specifically the Anglo-American current, has produced a set of studies that problematize different ways of conceiving conflict and disputes as constitutive processes of the contemporary world.

In dialogue with these debates, this article proposes to recover some theoretical and methodological considerations of these research trajectories, in order to offer some analytical clues for the approach and observation of the tensions and processes of disputes that permeate the social relations plotted within the field of state and bureaucratic administration of children, adolescents and their families. We consider that these processes constitute a key dimension that allows shedding light on the modes of reception and local institutionalization of the so-called Integral Protection System and the rights approach in contexts of institutional transformation and innovation.

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Author Biographies

Lucila Remondetti, Centro de Conocimiento, Formación e Investigación en Estudios Sociales (CONICET - Universidad Nacional de Villa María)

Licenciada en Sociología (UNVM). Doctoranda en Ciencias Antropológicas (UNC). Becaria Doctoral en Temas Estratégicos (CConFInES, CONICET-UNVM). Su línea de investigación problematiza aspectos relacionados a los derechos, las políticas públicas y la administración estatal de las infancias, adolescencias y familias de clases populares en contextos de pobreza.  Se desempeña como adscripta en la cátedra “Sociología de las Organizaciones” (UNC) y en “Metodología de la Investigación Social I” (UNVM). Integra el Centro de Educación Popular para la Infancia y Adolescencia (CEPIA).

Natalia Larrea, Facultad de Ciencias Sociales/Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, CONICET

Doctoranda en Antropología por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Licenciada en Antropología Social por la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires. Becaria doctoral del CONICET. Integra el Grupo de Estudios Socioculturales del Conflicto en la FACSO/UNICEN, donde también se desempeña como docente del Dpto de Antropología. Investiga sobre procesos jurídico-administrativos de intervención estatal sobre niñes y sus familias en el marco del sistema de protección integral de derechos.

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Published

13-10-2022

How to Cite

Remondetti, L., & Larrea, N. (2022). DISPUTE PROCESSES IN THE STATE AND BUREAUCRATIC ADMINISTRATION OF CHILDREN, ADOLESCENTS AND THEIR FAMILIES.: Some theoretical and methodological considerations for its analysis. Raigal, (8). Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/422