Build, choose, be, rethink: first steps in a research process with young people.

Authors

  • Daiana Ailén Monti Universidad Nacional de Villa María; Centro de Conocimiento, Formación e Investigación en Estudios Sociales; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

Abstract

In this article I present the process of building a research problem. Beyond "showing" the "research kitchen" I propose to account for the transformation of reflexivity itself from each of the places that I was occupying in the daily life of a group of young people from popular classes, their families and the State in the city of Villa María. Thus, from the first experiences as a popular educator to the relationships forged during the pandemic, each of these experiences enabled the emergence of new questions co-produced with these people.

Far from "incorporating the way of seeing" or "recovering the voices" of youth, the particularity of this proposal is that it underlines the "with" youth. For this reason, based on various lived situations, I present multiple questions and their possible approaches from a theoretical-methodological approach that articulates inequalities and diversities and that, from a kaleidoscopic perspective, allows us to attend to different dimensions of the life of the youth of popular classes.

The questions presented here show a central concern for the social production of the youth of popular classes and the ways in which these people participate in it within the framework of state public programs or policies.

Keywords:

Youth., Inequalities., Public policies., Anthropology.

Author Biography

Daiana Ailén Monti, Universidad Nacional de Villa María; Centro de Conocimiento, Formación e Investigación en Estudios Sociales; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

Licenciada en Sociología (Universidad Nacional de Villa María) y es Especialista en Políticas Públicas para la Igualdad en América Latina (CLACSO). Actualmente es becaria doctoral de CONICET y cursa el doctorado en Ciencias Antropológicas de la Universidad Nacional de Córdoba. Sus principales líneas de investigación son las juventudes latinoamericanas y las políticas públicas destinadas a este grupo. Más específicamente, centra su atención en los modos de producción de las juventudes de clases populares. En relaci´ón a este tema principal también investiga sobre desigualdades de clase social, de género, de edad, de etnia. También es docente de Sociología y Educación Sexual Integral en carreras de formación docente.

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Published

13-10-2022

How to Cite

Monti, D. A. (2022). Build, choose, be, rethink: first steps in a research process with young people. Raigal, (8). Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/424