Performativity of speech acts in educational institutions

Authors

  • Alejandra Maria Gordillo Universidad Nacional de Chilecito

Abstract

This article has to do with the performance of the speech acts at the schools. The analysis focus on the ordered, ruled and highly institucionalised education space that proposes certain ideas and understanding of the socio cultural and historical reality. This regulation is clinged to logical practices (oral, written) that make up a social idea of shared senses, a social semiosis. Originally, it recovers concepts that are linked to the institutions in general and advances towards the educational ones, analyzing them as regulatory framework that establish standards that regulate the communal living. Finally, it deals with communication practices that spread out in the educational field identifying the speech acts performance.

It is a document that appeals the theoretical contributions of Institutional Analysis and Communication, Language Philosophy, Speech Analysis and Speech Acts Theory.

Keywords:

education, educational institutions, performativity of speech acts, communication

Author Biography

Alejandra Maria Gordillo, Universidad Nacional de Chilecito

Profesora Asociada Ordinaria (Universidad Nacional de Chilecito). Investigadora. Ex Profesora Adjunta Ordinaria (Universidad Nacional de La Rioja). Especialista en docencia universitaria (Universidad Nacional de Cuyo). Magister en Ciencias Sociales y Humanidades (Universidad Nacional de Quilmes), Doctoranda en Comunicación (Univesidad Nacional de Córdoba). Pasantías internacionales en Univalle (Cochabamba, Bolivia) Y Universidad de Costa Rica (UCR).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Austin, J. L. (1990). Cómo hacer las cosas con palabras. Palabras y acciones. Buenos Aires: Paidós.

Althusser, L. (1988). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión.

Berger, P. & Luckmann, T. (2012). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Butelman, I. (1991). La institución educación. Los comienzos míticos, la palabra. En: M. Acevedo y J. C. Volnovich (coomps.), El Espacio Institucional (pp. 23-35). Buenos Aires: Lugar Editorial.

Butelman, I. (1996). Espacios institucionales y marginación. La psicopedagogía institucional: su acción y sus limites. En: I. Butelman (coomp.), Pensando las instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación (pp. 1-49). Buenos Aires: Paidós.

Butelman, I. (comp.). (2010). Pensando las instituciones. Sobre teorías y prácticas en educación. Buenos Aires: Paidós.

Butler, J. (1993). Acerca del término "queer". GLQ, 1 (1).

Buttler, J. (2004). Lenguaje, poder e identidad. Madrid, España: Editorial Síntesis AS.

Calsamiglia Blancafort, H. & Tusón Valls, A. (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Buenos Aires: Editorial Ariel.

Castoriadis, C. (2007). La institución imaginaria de la sociedade. Buenos Aires: Tusquets Editores.

Dussel, I. (2014). ¿Es el curriculum escolar relevante en la cultura digital? Debates y desafíos sobre la autoridad cultural contemporánea. Archivos analíticos de políticas educativas. 22 (24), 1-22.

Enríquez, E. (1989). El trabajo de la muerte en las instituciones. En: R. Kaës, J. Bleger, E. Enriquez, F. Fornari, P. Fustier, R. Rousillon & J. P. Vidal (coomps.), La institución y las instituciones. Paidós.

Fernández, L. (1994). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Paidós.

Fernández, L. (1996). El análisis de lo institucional en los espacios educativos. Una propuesta de abordaje. Praxis Educativa. (2) 9-22.

Foucault, M. (1973). El orden del discurso. Barcelona, España: Tusquets.

Foucault, M. (2002). La Arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Gordillo, A. (2016). El marco institucional del Colegio Nacional Agrotécnico “Ing. Julio César Martínez”: su relación en la conformación del vínculo Comunicación-Educación. (Tesis de Maestría). Bernal, Argentina: Dacultad de Ciencias Sociales y Humanidades, Universidad Nacional de Quilmes.

Kaës, R. (1989). Realidad psíquica y sufrimiento en las instituciones. En: R. Kaës, J. Bleger, E. Enriquez, F. Fornari, P. Fustier, R. Rousillon & J. P. Vidal (coomps.), La institución y las instituciones. Paidós.

Piñuel Raigada, J.L. (1997). Teoría de la Comunicación y gestión de las organizaciones. Editorial Síntesis.

Rodrich Portugal, R. (2012). Fundamentos de la Comunicación Institucional: una aproximación histórica y conceptual de la profesión. Revista de comunicación, 11, 212-234.

Saladrigas Medina, H. (2005). Comunicación organizacional: Matrices teóricas y enfoques comunicativos. Revista Latina de Comunicación Social, 60. La Laguna (Tenerife).

Searle, J.R. (1994). Qué es un acto de habla?.

Schvarstein, L. (2003). Psicología de las organizaciones. Buenos Aires: Paidós.

Van Dijk, A. (2005). Ideología y análisis del discurso, Utopía y Praxis Latinoamericana. Revista Internacional de Filoso ña Iberoamericana y Teoría Social, 10 (29), 9-36. ISSN 1315-5216.

Watzlawick, P.; Beavin, J. & Jackson, D. (1983). Teoria de la comunicación humana. Interacciones, patologías y paradojas. Barcelona: Editorial Herder.

Published

04-12-2023

How to Cite

Gordillo, A. M. (2023). Performativity of speech acts in educational institutions. Raigal, (9), 107–119. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/602