A possible path towards ‘malvinification’ in educational institutions
Abstract
In the period between April 2 and June 14, 1982, the Malvinas War took place. The conflict, between the United Kingdom and Argentina, lasted 74 days and ended after the surrender signed by our country. In subsequent years, a growing disbelief in the general population regarding the rights of Argentine sovereignty over the Islands and surrounding spaces, fallaciously related to the outcome of the war, can be observed.
Through this writing, we intend to open debate, reflection and meta-cognition about our training and teaching practice in search of new and innovative alternatives in teaching Malvinas. In this way, we intended to form and raise awareness among students about the importance of the sovereignty claim carried out by our country and the legal bases that support us, using the educational system as a means of social massification of this discourse.
Keywords:
malvinization, teaching practice, educational innovation, awareness, massificationDownloads
References
Anijovich, R & Mora S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires: Ed. Aique.
Araujo, S. (2014). Didáctica, psicología y currículum: encuentros y desencuentros. En: A. Malet y E. Monetti (comps.), Debates Universitarios acerca de lo didáctico y la formación docente.
Bologna, A.B. (1992). El conflicto de las Islas Malvinas. Rosario: Ediciones Facultad.
Borel, M. (2014). ¿Qué aporta la pedagogía a la formación docente?¿cómo se vincula con la didáctica?. En: A. Malet y E. Monetti (comps.), Debates Universitarios acerca de lo didáctico y la formación docente.
Brotons, A.R. (1997). Derecho Internacional. España: Mcgraw-Hill/Interamericana De España, S.A.
Camilloni, A. (1994). Didáctica de las ciencias sociales. Epistemología de la didáctica de las ciencias sociales. México: Ed. Paidós.
Groussac, P. (2015). Las Islas Malvinas. Buenos Aires, Argentina. Ministerio de Educación de la Nación.
Lucarelli, E. (2014). Las tensiones en el campo de la didáctica: Didáctica de Nivel Superior como didáctica específica. En: A. Malet y E. Monetti (comps.), Debates Universitarios acerca de lo didáctico y la formación docente.
Lucarelli, E y Correa, E. (1993). Técnicas Didácticas para trabajar en grupos. En: Cómo hacemos para enseñar a aprender. Buenos Aires: Santillana.
Menghini, R. (2014) Didáctica/s y prácticas docentes: aportes, tensiones, limitaciones. En: A. Malet y E. Monetti (comps.), Debates Universitarios acerca de lo didáctico y la formación docente.
Ministerio de Relaciones Internacionales Exteriores, Comercio Internacional y Culto de la Republica Argentina. (2021). Soberanía Argentina en Malvinas. A 50 Años del “Alegato Ruda”. Recuperado de: https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2021/12/libro_soberania_argentina_en_malvinas._a_50_anos_del_alegato_ruda_.pdf
Naciones Unidas. (1945). Carta de las Naciones Unidas. Recuperado de: https://www.oas.org/36ag/espanol/doc_referencia/carta_nu.pdf
Sanjurjo, L. (2014) Dilemas, problemas y tensiones en la formación didáctica de los docentes. En: A. Malet y E. Monetti (comps.), Debates Universitarios acerca de lo didáctico y la formación docente.
Sanjurjo, L & Rodriguez, X. (2003). Volver a pensar la clase. Las formas básicas de enseñar. Rosario: Homo Sapiens.
Souto, M. (2014). Introducción. En: A. Malet y E. Monetti (comps.), Debates Universitarios acerca de lo didáctico y la formación docente.
Vargas Carreño, E. (2007). Derecho Internacional Público. Chile: Editorial Jurídica de Chile
Universidad Nacional de Lanús. (2013). Malvinas en la Historia. Una perspectiva suramericana. Remedios de Escalada: Ediciones UNLa. Recuperado de: http://www.unla.edu.ar/documentos/observatorios/malvinas/manual.pdf