Topographies of tango. Buenos Aires, Paris, the serial novel, opera and Discépolo

Authors

  • Víctor Miguel Pesce Universidad Nacional de La Matanza. Universidad de Buenos Aires.

Abstract

The text is proposed, from a tour of imaginary topographies of the tango in Buenos Aires and Paris, deconstruct crystallized traces of a conservative hermeneutic that has built common locations at this point, as the absence of a system of symbolic loans previous and simultaneous to the consecrating the tango trip to the capital of France, that is, the absence of a between cultural that linked the two cities the presence of social compartments watertight, representative of a culture "high" and "low" culture, which then would have addressed separate cultural as the Italian opera and French feuilleton novel property, respectively, and the tango as a time of decline of Buenos Aires "social reflection" and therefore correspondingly for the bunker of the useless things and why "sad" during the 1950.Para it has been used the methodology of cultural analysis historical in the refutation of such common places further stated in the conclusions, recovering at the same time on the way independent of Jaime Rest work and almost solitary contribution to the problems in half of the years of 1960.

Keywords:

cultural tango, Paris, serial novel, opera, Discepolo

Author Biography

Víctor Miguel Pesce, Universidad Nacional de La Matanza. Universidad de Buenos Aires.

Profesor Titular Regular de Historia de los Medios de Comunicación. Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de la Matanza.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BENEDETTI,H.(2015).Nueva historia del tango.De los orígenes al siglo XXI. Buenos Aires :Siglo Veintiuno Editores.

BENJAMIN,W. (2013).Sobre la fotografía.Valencia: Pre-textos.

BIOY CASARES,A. (1986).Memoria sobre la la pampa y los gauchos.Buenos Aires: Emecé.2da. ed.

BORGES,J.L. y BULRICH,S. (1968).El compadrito.Su destino,sus barrios, su música.Buenos Aires: Compañía General Fabril Editora,S.A.

Buenos Aires Herald (1994).Suplemento 118 years .Buenos Aires Herald. 1876-1994.Buenos Aires,jueves 15 de septiembre , pp.1-28

CANARO,F. (1957). Mis bodas de oro con el tango y Mis memorias (1906-1956).Buenos Aires:s/e.

CÁRCAMO,J.A.(2004).Carlos Gardel Discografía.Universidad de San Luis: http://gardel.unsl.edu.ar/carcamo.htm

COLLIER,S.(1992/1988). Carlos Gardel.Su vida, su música, su época.Buenos Aires: Sudamericana. 2da.ed. 1992

ESTRADA LINIERS,M..(1959).Juan Moreira.Realidad y mito.Buenos Aires: s.n. 2da. ed.

FRASCHINI,A. E. (2008). Tango: tradición y modernidad.Hacia una poética del tango. Buenos Aires: Editoras del Calderón.

GOBELLO,J. (1990) .Nuevo Diccionario Lunfardo.Buenos Aires: Corregidor.

GOBELLO, J. y BOSSIO,J.A. (comps.).(1991).Tangos, letras y letristas 1, Buenos Aires:Plus Ultra, 3ra. ed..

GOBELLO, J. (comps.).(1991).Tangos, letras y letristas 2, Buenos Aires:Plus Ultra.

GOBELLO,J.(ed.)(1995).Letras de tangos.Selección (1897-1981).Buenos Aires: Nuevo Siglo.

HERNÁNDEZ ARREGUI,J.J. (2005/1957). Imperialismo y cultura.Buenos Aires: Peña Lillo y Ediciones Continente; 1ra. ed. 1957

MORENA,M.A. (1990).Historia artística de Carlos Gardel.Buenos Aires: Corregidor. 3ra.

ed.

PARISE,E.(2013).”Teatro Verdi,cultura y mucho más”.En Clarín.Buenos Aires, 9/9. :

http://www.clarin.com/ciudades/Teatro-Verdi-cultura_0_989901047.html

PESCE,V. (2006).”Un espejo donde mirarse”.En El País Cultural, suplemento del diario El Pais.Montevideo.

PUJOL,S.(1989).Las canciones del inmigrante.Buenos Aires: Almagesto.

REAL de AZÚA,C. (1987).”Ambiente espiritual del 900”.En Escritos.Montevideo: Arca.

REST,J.(1965).Notas para una estilística del arrabal.Buenos Aires:Servicio de Extensión Cultural de la Dirección General de Obra Social de la Secretaría de Estado de Obras Públicas.

RIVERA,J.B.(1985). “Diez perfiles de Discépolo en 4 X 4”. En A.Ford, Rivera,J.B. y Romano,E.,Medios de comunicación y cultura popular.Buenos Aires: Legasa.

ROMANO,E. (1983).”Las letras de tango en la cultura popular argentina”.En Sobre poesía popular argentina.Buenos Aires:Centro Editor de América Latina.

ROMANO,E.(coord.y pról)(1990).Las letras del tango.Antología cronológica 1900-1980. Rosario: Fundación Ross.

SÁBATO,E (2005).Tango, discusión y clave.Buenos Aires:Losada.3ra.ed.

SAER,J.J.(1999).”Las letras de tango en el contexto de la poesía argentina”. En La narración-objeto.Buenos Aires: Seix Barral.

SALDÍAS,J.A. (1968).La inolvidable bohemia porteña.Radiografía ciudadana del primer cuarto de siglo.Buenos Aires:Editorial Freeland.

SCHVARTZMAN,J. (2015).”Borges y un significante obstinado: el tango” , ponencia en II Colóquio Jorge Luis Borges, Literatura e Traduçâo.Ceará: Universidade Federal Do Ceará.Poet - Pós-Graduaçâo em Estudos da Traduçâo. Centro de Humanidades:17 y 18 de Septiembre

WIKIPEDIA: “Max Glucksmann”: https://es.wikipedia.org/wiki/Max_Glucksmann

Published

30-04-2016

How to Cite

Pesce, V. M. (2016). Topographies of tango. Buenos Aires, Paris, the serial novel, opera and Discépolo. Raigal, (2), 112–126. Retrieved from https://raigal.unvm.edu.ar/ojs/index.php/raigal/article/view/20